Segmenter: Selvom mennesker er forskellige, har man også fællestræk.
Demografiske segmenter: Alder, køn, uddannelse, job, indkomst, familie og bolig.
Ideologiske segmenter: Værdier, interesser, holdninger, meninger, sociale valg.
Livsstil: Det handler om hvordan ens liv er sat sammen på. Noget et besluttet, andet er afhængig af opvækst, alder osv. Ens livsstil ændrer sig gennem årene. Man skal se på tendenser og hovedtræk, når man beskriver livsstile, for ingen er ens.
Minerva-modellen: Inddeler mennesker i fem grupper. Have fokus på om folk er overvejende, moderne elelr traditionelle.
Livsformer: Mest almindelige livsformer: Arbejder, Karriere, selvstændig, akademiker, hjemmegående.
Forbrugslivsstil: De afslappede: Løst uformelt tøj, Pris er ligemeget.
De sporty: Gerne sportstøj. Ofte unge, eller voksne, som vil sende et ungt signal.
De stilfulde: Klassisk traditionel stil.
De trendsættende: Konstant på jagt efter ny inspiration, gerne storbyer, såsom New york eller L.A.
De prisbevidste: Leder efter gode tilbud. De er prisbevidste enten pga. økonomi eller prioritering.
De mærkeorienterede: Går bevidst efter bestemte mærker.
De praktiske: Bl.a. håndværkertyperne. Tænker på hvad de skal lave, og klæder sig på efter det.
De selviscenesættende: Bevidste om deres tøj. Tøj er en vigtig del af deres identitet.
De idealistiske: Vælger tøj med fornuft. Genbrug, miljøhensyn, gode arbejdsvilkår og politiske hensyn kan være blandt de vilkår.
Drøm og virkelighed: Vær opmærksom på der kan være forskel på den verden folk reelt lever i, og drømmen. Ofte er det drømmen eller idealet, som en reklame benytter sig af.
Reklame og livsstil: Virksomheder der skal markedsføre et produkt er opmærksomme på målgruppen.

Ingen kommentarer:
Send en kommentar